SITI NURAQILAH MAHERAN BINTI RUSLEE (D20201093320)
2.0 FAKTOR UNSUR FIZIKAL BILIK DARJAH
Unsur fizikal dalam bilik darjah memainkan
peranan penting dari segi susunan peralatan dan kemudahan yang disediakan di
dalam bilik pembelajaran. Hal ini kerana dapat memberi kesan kepada proses
pembelajaran. Oleh itu, setiap guru perlulah bersikap cakna agar dapat
memastikan kemudahan seperti kerusi, meja, buku rujukan, bakul sampah, papan
tulis dan sebagainya agar sentiasa berada dalam keadaan baik. “Pengurusan
kandungan merupakan tindakan yang diambil oleh guru apabila menguruskan ruang,
bahan, peralatan, pergerakan pelajar, dan pengajaran dalam bilik darjah.” (Aney
Marinda Muhammad Amin & Norasmah Othman, 2019, ms. 23).
Penyusunan bilik darjah juga sangatlah penting
kerana akan dapat mempengaruhi situasi pembelajaran di dalam kelas. Hal ini
demikian kerana penyusunan bilik darjah akan dapat menjadi penghalang atau
menggalakkan sesuatu pembelajaran. Oleh itu, susunan meja guru biasanya akan
diletakkan di bahagian hadapan kelas supaya memudahkan proses pembelajaran dan
kedudukan pelajar di dalam kelas juga tidak boleh membelakangkan papan hitam.
Hal ini supaya pelajar berada di dalam keadaan yang selesa dan tidak menganggu
perhatian mereka untuk berpusing ketika guru sedang memberikan penerangan.
Di dalam sebuah bilik darjah juga, guru perlu
membuat beberapa peraturan agar proses pelaksanaan aktiviti pengajaran dan
pembelajaran berlangsung dengan lancar. Sebagai contohnya, dengan mewujudkan
rutin bilik darjah iaitu pengurusan harian bilik darjah. Hal ini dilakukan
dengan merancang sesuatu rutin itu dengan sempurna dan sistematik. Antara
kegiatan rutin bilik darjah adalah seperti membuat pemeriksaan keadaan fizikal
bilik darjah, menyediakan bahan pelajaran, mengurus kebersihan bilik darjah,
menetapkan waktu yang sesuai untuk melakukan rutin, serta merancang sesuatu
rutin itu dengan sempurna dan bersistem. Dengan wujudnya rutin bilik darjah
akan menjimatkan masa dan tenaga guru dengan pelajar. Seterusnya, dapat
menyemai nilai murni dalam kalangan pelajar seperti sikap bertanggungjwab dan
bekerjasama. “Oleh yang demikian, guru bukan sahaja menyampaikan ilmu dalam
bilik darjah, tetapi berperanan mendidik dan membimbing pelajar yang secara
menyeluruh dan bersepadu” (Che Nidzam Che Ahmad, Saidatul Ainoor Shaharim &
Asmayati Yahya, 2016, ms. 116).
Nota Sepanjang
Kuliah
1. Perspektif
Teori Sosiologi Pendidikan.
Sosiologi :
Teori yang lahir daripada masyarakat yang menjadi objek dan subjek dalam
kajian.
1) 3 Teori utama
sosiologi
i. Teori Fungsionalisme
a. Mengkaji
perwatakan sosial atau institusi dalam kegiatan yang menyumbang kepada
penerusan masyarakat.
b. Masyarakat
dianggap seperti tubuh yang mempunyai bahagian dengan fungsi tersendiri.
c. Melihat
masyarakat dalam makro.
ii. Teori
konflik
a. Menganalisis
konflik-konflik dalam masyarakat.
b. Berlaku
konflik dalam struktur masyarakat dan mengkritik kapitalisme.
c. Melihat
masyarakat dalam makro.
iii. Teori
Interakionisme Simbolik
a. Mengkaji
makna simbolik atau makna yang tersirat secara subjektif.
b. Melihat
bagaimana makna yang simbolik digunakan dalam interaksi manusia.
c. Melihat masyarakat
dalam mikro.
2. Tokoh dalam
bidang sosiologi.
i. Ibnu
Khaldun (1332-1406)
a. Mengkaji
perubahan dan fenomena sosial.
b. Mengkaji
perkaitan antara institusi sosial.
c. Membezakan
antara masyarakat primitive dan moden.
d. Menghubungkan
pemikiran sosiologi dengan sejarah.
e. Penyelidikan
masyarakat secara saintifik dan empirical.
ii. Auguste Comte (1798-1857)
a. Mengasas ilmu
sosiologi barat.
b. Memperkenalkan
hierarki sains dengan sosiologi iaitu kedudukan teratas (Ratu)
c. Penyelidikan
dilakukan secara saintifik dan sistematik.
d. Perkembangan
atau perubahan masyarakat berlaku secara revolusi.
e. Menekankan
perkembangan pembahagaian tugas dalam masyarakat moden.
iii. Karl Marx
(1818-1883)
a. Menganalisis
hubungan masyarakat dengan sistem kapitalis dan mencipta teori melalui
penelitian terhadap proses perubahan sejarah sosioal.
b. Perubahan
sosial adalah pengaruh ekonomi.
c. Mengkritik
kapitalisme.
d. Merupakan
pengasas teori konflik.
iv. Emile
Durkheim (1858-1917)
a. Mengkaji
manusia seperti benda (fungsionalisme).
b. Perkembangan
pembahagian tugas dalam masyarakat.
c. Anomie
menyebabakan masyarakat moden memerlukan moral.
v. Max Weber
(1864-1920)
a. Stratifikasi
disebabakan oleh multidimensi berasaskan ekonomi, status dan kuasa.
b. Agama penting
sebagai agen perubahan.
c. Perubahan
sosial adalah akibat daripada idea dan nilai.
vi. George
Herbert Mead (1863-1931)
a. Konsep simbol
dan bahasa.
b. Interaksionisme simbolik iaitu simbol yang mempunyai makna.
3. Kepimpinan
Peringkat Sekolah
Gaya kepimpinan
terbahagi kepada 4 iaitu :
i. Autokratik
a. Autokratik
merupakan hubungan sehala.
b. Pengetua
memberi arahan dan guru menurut arahan tanpa disoal.
c. Gaya
kepimpinan autokratik menjalankan kawalan yang ketata dan kurang mempercayai
orang lain.
d. Tidak
menggalakkkan percambahan minda.
ii. Demokratik
a. Gaya
kepimpinan dua hala iaitu lebih liber berbanding autokratik.
b. Pengetua akan
berbincang, menerima dan memberi pandangan.
c. Keputusan
akhir berdasarkan persetujuan majoriti.
d. Pandangan
guru diambil perhatian pihak pengurursan sekolah.
e. Menggalakkan
percambahan minda.
iii. Laissez
Faire
a. Gaya
kepimpinan dari orang bawahan.
b. Memberi
kebebasan,kurang unsur kawalan dan kurang memberi pandangan.
c. Kurang
mengambil bahagian dalam perlaksanaan aktiviti.
d. Pengetua
berperanan sebagai pemerhati senyap.
e. Namun, pandangan guru diterima.
iv. Kepimpinan
Kontingensi
a. Berpendapat
bahawa tiada cara khusus yang sama dalam semua keadaan untuk memimpin dan
mentadbir organisasi sekolah.
b. Kepimpinan
mengikut situasi.
4. Pengurusan
Tingkah Laku dan Disiplin
Disiplin
merupakan peraturan-peraturan yang perlu dipatuhi oleh seseorang murid di
seklah bagi mewujudkan tingkahlaku yang baik demi kesempurnaan kehidupan.
i. Salah laku
murid
a. Ponteng
b. Buli
c. Kekemasan
diri
d. Menghisap
rokok
e. Mencuri
ii. Hukuman dan
tindakan
a. Buang sekolah
b. Gantung
persekolahan
c. Rotan
d. Penahanan
dalam kelas
e. Denda wang
(perlu diambil kira kemampuan murid)
f. Nasihat atau amaran keras
Comments
Post a Comment