ENAWATIE RASTOM @ KING KONG (D20201093408)
4.0 IKLIM BILIK DARJAH
Iklim bilik
pembelajaran atau bilik darjah merupakan antara faktor yang mempengaruhi
strategi mengurus bilik pembelajaran. Iklim bilik darjah ialah persekitaran
bilik darjah tersebut. Suasana di dalam bilik darjah sangat penting kerana ia
memberikan pengaruh yang cukup kuat terutamanya kepada guru semasa menjalankan
proses pengajaran dan pembelajaran. Suasana bilik darjah yang kondusif juga
penting bagi mewujudkan proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.
Suasana bilik darjah dapat dibahagikan kepada tiga iaitu suasana fizikal,
suasana sosial dan suasana emosi.
Suasana
fizikal melibatkan unsur fizikal bilik darjah seperti kerusi, meja, papan
hitam, sudut bacaan dan sebagainya. Guru perlu memastikan sebarang unsur
fizikal ini tidak mengganggu atau menghalang proses pengajaran dan pembelajaran
berlangsung. Selain daripada itu, guru juga perlu memastikan unsur fizikal ini
disusun dengan efektif dan kreatif. Sebagai contohnya, dalam sesebuah kelas
tidak boleh diduduki dengan jumlah pelajar yang terlalu ramai. Hal ini kerana
ia boleh menyebabkan guru kurang memberi fokus kepada pelajar dan sukar untuk
mengawal kelas. Oleh sebab itu, penting bagi seorang guru untuk memastikan
susunan meja dan kerusi itu teratur supaya sesi pengajaran dan pembelajaran
dapat berjalan dengan lancar.
Suasana
sosial pula melibatkan interaksi antara guru dengan pelajar. Guru perlu
memastikan hubungan pelajar di dalam bilik darjah berada dalam keadaan baik
agar tidak berlaku perkara yang tidak diingini seperti buli di dalam bilik
darjah. Sekiranya perkara ini berlaku, maka pelajar tersebut pasti akan
tertekan dan mula mengasingkan diri daripada rakan-rakan yang lain. Guru perlu
bijak dalam menjaga hubungan antara pelajar supaya keadaan di bilik darjah
tidak tegang. Oleh sebab itu, guru perlu mencari alternatif lain untuk
mengeratkan hubungan antara satu sama lain. Sebagai contohnya, semasa dalam
proses pengajaran dan pembelajaran guru menyelitkan permainan yang berkaitan
dengan topik yang diajar supaya pelajar tidak terlalu bosan dan secara tidak
langsung dapat mewujudkan suasana bilik darjah yang baik.
Suasana
yang seterusnya ialah suasana emosi. Suasana ini adalah lebih penting daripada
suasana fizikal dan sosial. Hal ini kerana suasana emosi memainkan peranan yang
penting dalam mewujudkan keadaan yang ceria dan tidak membosankan. Terdapat
beberapa perkara yang perlu dititikberatkan dalam menjamin suasana emosi di
dalam kelas iaitu suara, kelucuan, penggunaan pujian, kemesraan, stail, kawalan,
sikap dan ekspektasi bilik darjah serta kepimpinan dan kaedah mengajar.
Personaliti seorang guru semasa mengajar sangat penting kerana apabila guru itu
terlalu serius pasti pelajar kurang senang dan mula merasakan kaedah pengajaran
yang disampaikan tidak dapat diterima oleh pelajar itu sendiri. Hal ini akan
menyebabkan pelajar kurang minat untuk belajar subjek tersebut. Oleh sebab itu,
guru perlu bijak mengatur emosi dan menarik minat pelajar untuk tetap
fokus.
NOTA SEPANJANG KULIAH
1. ASAS TEORI SOSIOLOGI
> Sosiologi: Teori lahir daripada masyarakat yang
menjadi objektif dan subjek dalam kajian.
> Terdapat 3 teori utama:
-Teori Fungsionalisme = Mengkaji perlakuan
sosial atau institusi dalam kegiatan yang menyumbang kepada penerusan
masyarakat.
-Teori Konflik = Menganalisis
konflik-konflik dalam masyarakat.
-Teori Interaksionalisme Simbolik =
Mengkaji makna simbolik atau makna yang tersirat secara subjektif.
2. TOKOH DALAM BIDANG SOSIOLOGI
i. Ibnu Khaldun (1332-1406)
a) Mengkaji perubahan dan fenomena sosial.
b) Mengkaji perkaitan antara institusi sosial.
c) Membezakan antara masyarakat primitif dan moden.
ii. Auguste Comte (1798-1857)
a) Mengasaskan ilmu sosiologi barat.
b) Memperkenalkan hierarki sains dengan sosiologi
kedudukan teratas.
c) Membahagikan masyarakat kepada statik dan dinamik.
iii. Karl Marx (1818-1883)
a) Menentang sistem kapitalisme.
b) Pengasas kepada teori konflik.
c) Mengatakan bahawa perubahan sosial adalah pengaruh
ekonomi.
iv. Emile Durkheim (1858-1917)
a) Mengkaji manusia seperti kaji benda
(fungsionalisme).
b) Perkembangan pembahagian tugas dalam masyarakat.
c) Moraliti dalam masyarakat moden.
v. Max Weber (1864-1920)
a) Agama penting sebagai agen perubahan.
b) Perubahan sosial adalah akibat daripada idea dan
nilai.
c) Kajian sosial: Manusia perlu mengambil kira tentang
perilaku (tidak sama seperti mengkaji sains fizikal).
3. SEKOLAH DAN PERSEKITARAN
>Persekitaran dapat dibahagikan kepada dua iaitu
fizikal (melibatkan keadaan bilik darjah) dan psikososial (melibatkan hubungan
dengan persekitaran luar).
>Sekolah dan masyarakat sekeliling saling
memerlukan antara satu sama lain. Sekolah memainkan peranan sebagai agen
perubahan.
>Terdapat 7 tugas pentadbiran sekolah:
1) Merancang
(Planning)
2) Mengelola
(Organizing)
3) Mengisi
tenaga (Staffing)
4) Mengarah
(Directing)
5) Menyelaras
(Coordinating)
6) Melapor
(Reporting)
7)Merangka
belanjawan (Budgeting)
>Terdapat 2 ciri sekolah iaitu sekolah secara
formal dan sekolah secara tidak formal.
4. ORGANISASI DAN KEPIMPINAN
>Organisasi ialah satu unit sosial yang terdiri
daripada manusia yang bekerjasama dan saling bergantung antara satu sama lain
bagi mencapai matlamat individu, kumpulan dan organisasi.
>Kepimpinan ialah kemampuan seseorang untuk
mempengaruhi individu lain supaya melakukan sesuatu yang diinginkan oleh
individu. Selain itu, kepimpinan juga bermaksud satu proses yang dilakukan oleh
seseorang pengurus untuk mempengaruhi aktiviti individu atau kumpulan dalam usaha
mencapai matlamat.
>Terdapat 4 jenis gaya kepimpinan.
1) Autokratik
i. Bersifat kuku besi/tanpa soal.
ii. Bersifat menunggu arahan.
iii. Bergantung pada ganjaran.
2) Demokratik
i. Pemimpin yang mengalakkan individu untuk menyertai
dalam suatu perbincangan.
ii. Mementingkan keputusan bersama.
iii. Mengambil kira semua pandangan majority
3) Laissez-faire
i. Tidak menetapkan matlamat kumpulan.
ii. Banyak memberikan kebebasan.
iii. Membiarkan orang bawahan membuat keputusan.
4) Kontigensi
i. Bergantung kepada situasi serta persekitaran
dalaman dan luaran yang dihadapi oleh organisasi.
5. PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN MURID SEKOLAH
>Terdapat dua jenis tingkah laku iaitu tingkah laku
positif dan tingkah laku negatif.
-Tingkah laku positif – baik untuk
perkembangan seperti sikap ingin tahu, cepat belajar, tingkah laku pintar
cerdas (aktif) dan tingkah laku praaktif (sentiasa menunjukkan kemajuan).
-Tingkah laku negatif – memberi masalah,
menganggu proses PdP, tingkah laku menghalang, tingkah laku antisosial
(membahayakan diri sendiri. Contoh: Permusuhan.)
>Faktor masalah tingkah laku adalah disebabkan oleh
faktor persekitaran, budaya dan agama.
>Teknik modifikasi tingkah laku:
i. Peneguhan sama ada positif atau negatif.
ii. Denda dan Peneguhan.
iii. Reverse Psychology
iv. Token Economy
>Tatacara menangani masalah disiplin:
i. Menerima aduan salah laku.
ii. Membuat siasatan ke atas aduan tersebut.
iii. Hukuman.
>Surat Pekeliling Ikhtisas Bil 8/1968.
“Tiap-tiap guru hendaklah dapat menyelesaikan
kebanyakan dari masalah tatatertib dan perkara-perkara kecil janganlah
diserahkan kepada guru-guru besar.”
6. PENGURUSAN MURID
> Komponen dalam pengurusan murid:
i. Urus Rekod
-Secara dalam talian. Contoh: APDM & SSDM
-Secara manual. Contoh: merekod kedatangan pelajar untuk
mengesan pelajar yang tidak datang ke sekolah atau ponteng.
ii. Kesediaan Murid.
>Kesedian belajar bergantung kepada kelengkapan
diri sendiri dari segi perkembangan mental, sikap, emosi dan fizikal.
-Kesediaan kognitif.
-Kesediaan afektif.
-Kesediaan psikomotor.
>Motivasi Murid
i. Teknik Intrinsik
-Dorongan dalaman dan minat yang terdapat pada diri
seseorang untuk melakukan sesuatu tanpa memikirkan ganjaran.
-Wujud secara semula jadi tetapi boleh terbentuk dari
pengalaman dan pembelajaran.
ii. Teknik Ekstrinsik
-Memberikan ganjaran.
-Wujud daripada ransangan luaran dengan tujuan
menggerakkan orang untuk melakukan sesuatu aktiviti yang akan membawa faedah
kepadanya.
7. PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA
1) Dimensi pengurusan pelbagai budaya.
i.Penyatuan kandungan.
ii.Proses pembinaan pengetahuan
iii. Pedagogi ekuiti
iv. Pengurangan prasangka
v. Budaya dan struktur sosial sekolah yang
memperkasakan.
2)Kepentingan memahami pendidikan pengurusan pelbagai
budaya bagi guru.
i. Mempupuk guru untuk berfikir lebih kreatif dan
kritis
ii. Guru lebih bersedia untuk berhadapan dengan murid.
iii. Memupuk persefahaman yang utuh dalam kalangan
guru dan pelajar.
3) Usaha dalam pengurusan pelbagai budaya.
i. Usaha dalam bilik darjah: Susun atur kedudukan dan pembahagian
kumpulan subjek.
ii. Usaha dalam luar bilik darjah: Pembahagian dalam
kelab, aktiviti kokurikulum dan program kaunseling.
8. PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN DI SEKOLAH RENDAH DAN
SEKOLAH MENENGAH.
>Menurut Lee Shok Mee, alam pembelajaran bermaksud
keadaan dan suasana belajar yang meransang minat kanak-kanak dalam mencapai
perubahan tingkah laku ke arah positif dan daripada tidak tahu kepada tahu.
>Antara perancangan yang dilakukan ialah sebuah
perancangan teliti dan komprehensif, memenuhi masa yang diperuntukkan dan
sediakan bahan-bahan pengajaran yang sesuai.
>Komponen PdP untuk merangka pengajaran ialah
menentukan objektif pengajaran, strategi pengajaran yang sesuai dan
kepelbagaian media dan bahan pengajaran.
>Terdapat 3 perspektif iaitu guru, murid dan
pentadbir.
>Objektif implisit: melibatkan perubahan tingkah
laku yang ketara seperti memahami dan mengetahui.
>Objektif eksplisit: melibatkan perubahan tingkah
laku yang boleh dilihat seperti menjelaskan dan memberi contoh.
>Proses PdP: Set induksi, penyampaian isi dan sesi
penutup.
>Perancangan dan penyediaan sebelum mengajar: BBIM,
tempat/lokasi yang sesuai dan kemahiran dalam menguasai topik dalam mata
pelajaran.
9. PROSES
BIMBINGAN DAN PENASIHATAN
Fasa 1: Kesedaran guru sebagai pembimbing dan
penasihat pelajar.
Fasa 2: Menguasai kemahiran-kemahiran asas bimbingan
dan penasihatan.
Fasa 3: Proses mengenali pelajar.
Fasa 4: Proses membimbing pelajar.
Fasa 5: Analisis penilian.
>Kepentingan bimbingan dan penasihatan dalam
kalangan pelajar.
i. Menyelesaikan konflik yang berlaku kepada individu.
ii. Meningkatkan kemahiran pelajar dalam membuat
keputusan.
iii. Dapat membantu pelajar membuat persediaan dan
pemilihan kerjaya.
iv. Menolong pelajar mencapai keperluan untuk
mengembangkan keupayaan membuat keputusan sendiri.
>Kemahiran asas bimbingan dan penasihatan.
i. Kemahiran melayan dan mendengar.
ii. Kemahiran komunikasi.
>Etika dalam membimbing dan menasihati pelajar.
a) Guru tidak mengambil tugas kaunselor.
b) Menjada kerahsiaan murid.
c) Memahami setiap murid itu berbeza dan unik
d) Bersifat terbuka dan tidak menghukum.
10. PENGURUSAN BILIK DARJAH
> Fungsi KPM: Melestarikan sistem pendidikan yang
berkualiti dan membangun potensi individu yang memenuhi aspirasi negara.
> Pengurusan bilik darjah ialah proses yang
memerlukan guru untuk mengurus bilik darjah.
> Peranan guru:
a) Penyampai ilmu kepada pelajar yang berjuang dalam
medan ilmu.
b) Dapatkan kerjasama daripada pelajar.
c) Memastikan setiap rutin bilik darjah berjalan
dengan lancar.
> Kemahiran mengurus bilik darjah:
a) Merancang sesuatu sebelum kelas bermula.
b) Kemahiran mengelola
c) Kemahiran membuat penilaian dan refleksi.
> Strategi menangani masalah pengurusan bilik
darjah:
a) Sentiasa bersikap adil.
b) Menambah keselesaan di dalam bilik darjah.
c) Beri motivasi atau memotivasikan pelajar.
> Kepentingan pengurusan bilik darjah:
a) Membentuk suasana pembelajaran yang positif dan
berkesan.
b) Mengurangkan masalah disiplin.
> Cabaran:
a) Menyebabkan gangguan kepada pelajar lain.
b) Kekurangan bahan teknologi.
c) Kekurangan teknologi.
>Pengurusan bilik darjah yang berkesan:
a) Mewujudkan persekitaran pembelajaran yang kondusif
melalui komunikasi yang terbuka.
b) Menggalakkan tingkah laku yang sesuai dan
berkendiri positif.
c) Meningkatkan pencapaian akademik pelajar.
d)Sosioemosi yang selesai akan wujud.
>Pengurusan bilik darjah yang lemah:
a) Guru tidak dapat menggunakan masa yang
diperuntukkan untuk pembelajaran yang optimum.
b) Ketidakpekaan guru dengan keadaan murid.
c) Faktor teknikal yang tidak memuaskan.
Comments
Post a Comment