NOR ATIKAH BINTI SHAIMIN (D20201093232)
3.0 INTERAKSI DALAM BILIK DARJAH
Interaksi dalam bilik darjah atau bilik
pembelajaran merupakan antara faktor yang mempengaruhi strategi pengurusan
bilik pembelajaran. Interaksi merupakan proses komunikasi yang melibatkan dua
pihak atau selebihnya iaitu sama ada secara perseorangan atau berkumpulan.
Interaksi ini berlaku ketika proses pengajaran dan pembelajaran dijalankan di
dalam bilik pembelajaran. Oleh itu, terdapat empat jenis interaksi yang
digunakan iaitu interaksi sehala, interaksi dua hala, interaksi pelbagai hala
dan interaksi berkomputer.
Interaksi sehala merupakan interaksi yang
memerlukan seseorang individu menyampaikan maklumat tanpa perlu menerima maklum
balas daripada individu lain. Interaksi ini hanya berfokuskan kepada guru
sahaja. Oleh itu, guru akan mengawal segala aktiviti pengajaran dan
pembelajaran yang berlaku di dalam bilik pembelajaran tersebut. Interaksi ini
berlaku ketika guru sedang memberikan penerangan tentang sesuatu topik yang
dipelajari. Hal ini supaya pelajar dapat mempelajari ilmu yang diajar tersebut
terlebih dahulu sebelum terdapat perkara yang tidak difahami oleh mereka.
Interaksi ini juga merupakan interaksi yang kurang aktif kerana hanya melibatkan
guru sahaja. Namun begitu, interaksi ini sangat penting bagi memastikan pelajar
dapat menimba ilmu dan memahami sesuatu topik itu dengan baik.
Seterusnya, interaksi dua hala pula
melibatkan dua atau lebih individu dalam proses komunikasi. Interaksi ini
melibatkan guru dengan pelajar dan antara pelajar sahaja. Interaksi ini berlaku
apabila guru menggunakan pendekatan seperti mengadakan perbincangan
berkumpulan, soal jawab, kertas kerja dan lakonan ketika proses pengajaran dan
pembelajaran berlangsung. Hal ini supaya mereka dapat saling bertukar pandangan
dan melakukan perbincangan mengenai topik yang dipelajari itu. Pelajar juga
dapat mengajukan soalan tentang topik yang tidak difahami kepada guru mereka.
Hal ini menunjukkan interaksi dua hala dapat dilakukan secara aktif serta
pelajar juga dapat memahami sesuatu pelajaran itu dengan lebih baik.
Selain itu, interaksi pelbagai hala merupakan
interaksi yang melibatkan guru dengan pelajar dan pelajar dengan pelajar. Dalam
interaksi ini, guru akan menggunakan kaedah dan teknik pengajaran seperti
pendekatan, kumpulan, perbincangan, simulasi, uji kaji, kaedah penyelesaian
masalah, dan main peranan. Hal ini supaya dapat mewujudkan komunikasi secara
aktif serta mengeratkan lagi hubungan antara guru dengan pelajar.
Interaksi berkomputer pula bermaksud guru menggunakan alat bantu teknologi dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Sebagai contohnya, guru menyampaikan maklumat tentang topik pelajaran di dalam kelas dengan menggunakan slaid, rakaman, pita video dan lain-lain lagi. Hal ini supaya dapat memudahkan lagi sesi pengajaran dan pembelajaran . Di samping itu juga, dapat menarik perhatian dan menanam minat pelajar dalam menuntut ilmu tentang sesuatu subjek. Hal ini demikian kerana interaksi ini dapat dilakukan dengan lebih kreatif dengan menggunakan bantuan teknologi yang ada yang dapat mengelakkan pelajar daripada berasa bosan.
NOTA SEPANJANG
KULIAH
1. SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN
3 Teori utama
sosiologi :
i. Teori
Fungsionalisme
a. Mengkaji
perwatakan sosial atau institusi dalam kegiatan yang menyumbang kepada
penerusan masyarakat.
b. Masyarakat
dianggap seperti tubuh yang mempunyai bahagian dengan fungsi tersendiri.
c. Struktur
sosial akan melancarkan keharmonian dan perjalanan masyarakat.
ii. Teori
konflik
a. Menganalisis
konflik-konflik dalam masyarakat.
b. Berlaku
konflik dalam struktur masyarakat dan mengkritik kapitalisme.
c.
Mempercepatkan proses kesetiaan dan keharmonian dalam kelompok sosial.
iii. Teori
Interakionisme Simbolik
a. Mengkaji
makna simbolik atau makna yang tersirat secara subjektif.
b. Melihat
bagaimana makna yang simbolik digunakan dalam interaksi manusia.
c. Merupakan
perkara yang amat penting untuk kelangsungan hubungan manusia dengan dunia
luar.
2. TOKOH DALAM
BIDANG SOSIOLOGI.
i. Ibnu
Khaldun (1332-1406)
a. Mengkaji
perubahan dan fenomena sosial.
b. Mengkaji
perkaitan antara institusi sosial.
c. Membezakan
antara masyarakat primitif dan moden.
d. Menghubungkan
pemikiran sosiologi dengan sejarah.
e. Penyelidikan
masyarakat secara saintifik dan empirical.
ii. Auguste
Comte (1798-1857)
a. Mengasas ilmu
sosiologi barat.
b. Memperkenalkan
hierarki sains dengan sosiologi iaitu kedudukan teratas (Ratu)
c. Penyelidikan
dilakukan secara saintifik dan sistematik.
d. Perkembangan
atau perubahan masyarakat berlaku secara revolusi.
e. Menekankan
perkembangan pembahagaian tugas dalam masyarakat moden.
iii. Karl Marx
(1818-1883)
a. Menganalisis
hubungan masyarakat dengan sistem kapitalis dan mencipta teori melalui
penelitian terhadap proses perubahan sejarah sosioal.
b. Perubahan
sosial adalah pengaruh ekonomi.
c. Mengkritik
kapitalisme.
d. Merupakan
pengasas teori konflik.
iv. Emile Durkheim
(1858-1917)
a. Mengkaji
manusia seperti benda (fungsionalisme).
b. Perkembangan
pembahagian tugas dalam masyarakat.
c. Moraliti
dalam masyarakat moden.
d. Anomie
menyebabakan masyarakat moden memerlukan moral.
v. Max Weber
(1864-1920)
a. Stratifikasi
disebabakan oleh multidimensi berasaskan ekonomi, status dan kuasa.
b. Agama penting
sebagai agen perubahan.
c. Rasionalisasi
dalam masyarakat moden.
d. Perubahan
sosial adalah akibat daripada idea dan nilai.
vi. George
Herbert Mead (1863-1931)
a. Konsep simbol
dan bahasa.
b. Interaksionisme
simbolik iaitu simbol yang mempunyai makna.
c. Konsep iaitu kendiri, masyarakat dan minda.
d. Simbol iaitu perkataan, objek perlakuan dan
bahasa.
e. Kendiri iaitu definisi untuk mengenali diri
sendiri.
f. Pemikiran iaitu penghayatan dalam kendiri individu
terhadap isyarat.
3. KEPIMPINAN
DAN ORGANISASI
Autokratik
Gaya
kepimpinan jenis ini lebih mementingkan kepada kehendak kerja dan menyelesaikan tugas.
Pemimpin jenis akan menggesa orang bawahannya untuk menyempurnakan tugas
mengikut arahan yang diberikan. Oleh itu, tiada hubungan atau mesra terjalin antara pemimpin dengan orang
bawahan. Pemimpin jenis ini juga tidak suka menerima pendapat orang lain dan
merupakan seorang yang tegas, pemarah dan sombong. Namun begitu, hasil
tugasannya lebih teliti dan sempurna.
Demokratik
Gaya
kepimpinan jenis ini lebih terbuka dan amat disenangi oleh orang di bawah
pimpinannya. Gaya kepimpinan demokratik merupakan gaya kepimpinan yang lebih
berkesan berbanding dengan yang lain. Sikap kepimpinan ini lebih disenangi oleh
orang bawahannya. Hal ini demikian kerana, apabila sedang melakukan
perbincangan, pemimpin akan mendengar idea atau pendapat daripada mereka.
Pemimpin jenis ini juga mampu menerima kritikan dan pendapat daripada orang
bawahannya. Pemimpin jenis ini akan selalu berusaha untuk memperbaiki kelemahan
diri dan mementingkan hubungan sesame dengan orang bawahannya.
Laissez-faire
Gaya
kepimpinan jenis ini lebih bersifat bebas iaitu pemimpin menggunakan sedikit
sekali kuasanya dan memberi orang bawahannya sepenuh kebebasan untuk
mengedalikan kerja mereka. Pemimpin seperti ini biasanya memberikan kebebasan
kepada orang bawahannya untuk menetapkan dan mencapaikan matlamat mereka dengan
tersendiri. Pemimpin seperti ini amat yakin dengan orang yang dipimpinnya dan
tidak bersifat tegas.
Kontigensi
Kaedah
kepimpinan kontigensi memusatkan perhatiannya pada hukum situasi (Law of The
Situation). Presthus dan Marry Parker menyatakan bahawa teori kontigensi kepimpinan
merupakan gaya kepimpinan yang berdasarkan situasi. Situasi berbeza ditangani
dengan gaya kepimpinan yang tersendiri. Penerapan gaya kepimpinan yang
bervariasi dalam menghadapi pelbagai situasi akan menjadikan kepimpinan lebih
efektif. Contoh situasi berbeza: struktur organisasi, kedudukan, tempat dan
waktu, kelompok kerja.
4.
PENGURUSAN SUMBER
-Pengurusan
sumber bermaksud mengurus sesuatu bahan yang digunakan dalam aktiviri p&p
serta melibatkan cara mengurus, selok-belok kerja dan tanggungjawab penggurus
melaksanakannya.
Jenis-jenis
sumber :
1.
Bahan bercetak
i.
Bahan yang ada tulisan dan wujud secara fizikal.
ii.
Boleh disentuh dan dibaca.
iii.
Majalah, jurnal, suratkhabar dan sebagainya.
2.
Bahan teknologi maklumat.
i.
Paling utama digunakan masa kini.
ii. Meningkatkan
kecekapan dan keberkesanan p&P.
iii.
Powerpoint, pita rakaman dan sebagainya.
3.
Bahan maujud
i.
Bahan konkrit yang boleh disentuh.
ii.
Komputer, alat tulis dan sebagainya.
Fungsi
dan Peranan Pusat Sumber :
1. Pusat kegiatan mengajar dan belajar.
2.
Untuk mengisi masa lapang.
3.
Pusat perkembangan idea dan kreativiti.
4.
Pusat profesional.
5.
PENGURUSAN TINGKAHLAKU DAN DISIPLIN
Jenis-jenis
tingkahlaku :
1.
Tingkah laku positif
-Merupakan
tingkahlaku yang baik untuk perkembangan murid melibatkan diri dalam pengajaran
dan pembelajaran.
2.
Tingkahlaku negatif
-
Merupakan tingkahlaku yang mampu memberikan masalah dan mengganggu proses
p&p di dalam kelas.
Bentuk
disiplin :
1.
Disiplin asas
i.
Melibatkan individu dalam masyarakat lebih besar.
ii.
Mematuhi peraturan yang ditetapkan oleh institusi formal dan bukan formal untuk
menjaga keharmonian hidup seharian.
2.
Disiplin kendiri
i.
Disiplin yang lahir dalam diri individu.
ii.
Sifat empati, kesedaran moral dan fizik, agama dan pergaulan yang tinggi dalam
masyarakat.
Teknik
modifikasi tingkahlaku :
1. Peneguhan
i. Peneguhan
positif menggalakkan peneguhan yang baik seperti memberi ganjaran setelah
perlakuan ditunjukkan.
ii.
Peneguhan negatif adalah rangsangan yang tidak menyenangkan atau menyakitkan
selepas sesuatu tingkah laku ditunjukkan.
2.
Dendaan
i.
Proses untuk mengurangkan tingkahlaku yang diingini.
ii.
Dendaan seperti amaran dan hukuman.
iii.
Bertujuan untuk menghentikan tingkahlaku negatif.
3.
Reverse Psychology
i.
Memodifikasikan tingkahlaku negatif kepada positif.
ii.
Tujuannya untuk menginsafkan murid agar mengurangkan sikap negatif dan memupuk
sikap positif.
4. Pengasingan
i.
Murid disuruh keluar dari bilik darjah.
ii.
Atau dimasukkan ke kelas detensi untuk jalani hukuman.
Kepentingan
mengurus dan tingkahlaku :
1.
Melahirkan pelajar bersikap bertanggungjawab.
2.
Mewujudkan suasana tenang dan kondusif dalam kelas.
3.
Mengeratkan hubungan guru dan murid.
Comments
Post a Comment