1.O PENGENALAN
Bilik pembelajaran
adalah tempat di mana proses pengajaran dan pembelajaran dijalankan, dan ianya
adalah tempat terpenting di sekolah. Ia juga merupakan medan perang utama untuk
kerjaya seseorang guru. Biasanya, bilik darjah adalah bilik di sekolah di mana
sekumpulan pelajar menghadiri kelas atau belajar subjek pelajaran yang diajar
oleh seseorang guru. Untuk memahami konsep ini dengan lebih lanjut, bilik
darjah bukan sahaja ruang untuk proses pengajaran, tetapi juga untuk proses
pembelajaran antara pelajar dengan pelajar dan guru yang sama- sama
berinteraksi antara satu sama lain.
Pengurusan
bilik darjah menurut Mok Soong Sang (2011), merujuk kepada satu proses
pembentukan satu alam pembelajaran yang kondusif untuk pelaksanaan pengajaran
dan pembelajaran (PdP) serta usaha-usaha untuk mengekalkannya . Suasana
pembelajaran yang kondusif sangat penting agar objektif PdP dapat dicapai dan
murid berasa selesa dan bermotivasi untuk belajar. Menurut Bosch (2006) pula,
pengurusan bilik darjah merujuk kepada bagaimana guru dan pelajar bekerja,
bagaimana mereka saling bekerjasama dan bagaimana PdP berlaku. Manakala,
menurut Lemlech (1998), pengurusan bilik pembelajaran adalah orkestra dalam
kehidupan di bilik darjah yang memerlukan pembentukan kurikulum penyelenggaraan
prosedur dan sumber pengajaran. Dalam konteks Malaysia, pengurusan bilik
darjah guru yang berkesan amat diperlukan agar murid
dapat mencapai enam aspirasi abad ke-21 yang diharapkan iaitu berpengetahuan, kemahiran
berfikir, kemahiran memimpin,
kemahiran dwibahasa, memiliki
etika dan kerohanian, dan
beridentiti nasional mengikut garis panduan yang telah dikeluarkan oleh
Kementerian Pelajaran Malaysia. Oleh itu, kita dapat simpulkan kegagalan guru dalam
mengurus bilik darjahnya boleh dianggap sesuatu perkara yang serius. Keadaan
bilik pembelajaran akan mempengaruhi emosi dan prestasi murid di dalam kelas.
Hal ini kerana, murid akan banyak menghabiskan masanya berada di dalam sekolah
tersebut. Jadi, guru ataupun pihak yang bertanggungjawab perlulah menjadi lebih
kreatif dalam melaksanakan PdP supaya murid akan lebih faham dan dapat
menguasai subjek yang diajar dengan baik.
Comments
Post a Comment